MO lung-RING: den oförgängliga heliga land
av Vajranatha
Enligt Bonpo traditionen, även om Yungdrung Bon är evig och utan en ultimat början i tiden, har sitt ursprung det i dagens Kalpa eller cykla existens i landet Olmo Lung-ring där Tonpa Shenrab härstammade från de himmelska sfärerna och tog upp inkarnation bland människor som en iransk furste. Den mystiska land Olmo Lung-ringen ("ol-mo lung-ringar) eller Olmoling (ol-mo'i Gling) sägs vara en del av en större geografisk region i nordvästra Tibet kallas Tazig (hjort-gzig, var. rtag-gzigs) som forskare identifierar sig med Iran eller, mer korrekt, Centralasien, där i gamla tider iranska språk såsom Avestan och senare Sogdianen talades. Enligt "gZer-MIG" traditionella etymologi namnet Olmo Lung-ringen är följande: "" ol "betyder" ofödda "," Mo "" undergrävts "," lunga "" profetiska ord Shenrab ", och "ringar" "evig godhet". Enligt "gZi-brjid", var Olmo Lung-ringen även känd som Shambhala i sanskrit och det fortsätter att vara känd av detta namn bland tibetanska buddhister än idag. Dessutom sägs det att i gamla tider det omfattade helt en tredjedel av den kända världen ett uttalande som skulle kunna tillämpas på historiska persiska riket.
Vissa moderna forskare försöker identifiera Olmo Lung-ring med området kring berget Kailas i västra Tibet, antiken känt som Zhang-zhung och hävda att den heliga nio storeyed berg i centrala Olmoling är faktiskt Mount Kailas. Dessa forskare hävdar att Olmo är en ganska vanlig plats som andra dalar i Tibet och att namnet Olmo Lung-ring helt enkelt betyder "den långa dalen Olmo". Dessutom är det heliga berget Yungdrung Gutseg i centrum av Olmo Lung-ringen kallas kristall monolit eftersom det är en ganska vanlig berg krönt av en glaciär. Därför är det sannolikt en representation av Mount Kailas där fyra stora floder i Asien sägs ha sitt ursprung. Eftersom Zhang-zhung var en tidig viktigt centrum för Bon, dessa forskare drar slutsatsen att Olmoling var denna region och att Olmo Lung-ringen var inte någon mystisk mark som finns på en andlig nivå.Dessutom hävdar de att Tonpa Shenrab var bara någon sorts präst vars närvaro krävdes vid begravning ceremonier. Han bodde i det sjunde århundradet eller strax innan. Han föddes där i West Tibet en infödd tibetan präst eller trollkarl och inte en iransk furste, och han var därför en helt vanlig och fotgängare figur. Det finns ingenting om Olmo Lung-ring i tibetanska texter innan det tionde århundradet. Den som kommer till Tibet i det elfte århundradet av buddhistiska lärare inspirerade Bonpo lamorna att uppfinna och faktiskt tillverka själva en förment gammal tradition. Eftersom dessa läror inte kan ses ha sitt ursprung i Tibet som är en ganska verklig och vanlig plats på jorden, de sätter födelse Tonpa Shenrab i fjärran Tazig, en fantastisk land legend som påminde det persiska riket som tibetanerna mycket beundrade i det sjunde århundradet. Dessa forskare drar slutsatsen att alla Bon traditionen är fejk, en svekfull uppfinning av skrupelfria tibetanska Lamor i det tionde århundradet och därefter.
Men enligt Bonpo Lamas är detta påstående helt fel. I alla av de tidiga Bonpo texter Olmo Lung-ringen är tydligt beläget väster och norra Tibet i Tazig eller Centralasien.Dessutom finns två Tazigs, en av ett himmelskt natur och en ganska fysisk, som ligger i Centralasien. Den Kailas berget och dess intilliggande område i West Tibet är bara en blek återspegling av den verkliga Olmo Lung-ringen, den ursprungliga arketypen, som finns i centrum av världen. Enligt "gZer-MIG" och andra texter, är regionen kring Tise eller berget Kailas endast ett exemplar i Zhang-zhung av originalet i Olmoling. Vidare, enligt "gZi-brjid" är gropar samma som Shambhala. Det är inte nödvändigt att be och gör något meditation för att kunna återfödas i Iran eller Centralasien i Sovjetunionen, dessa är ganska vanliga jordiska platser, men det är nödvändigt att be och att genomgå en rening av sinnet innan man kan vara återfödas i Olmo Lung-ringen, eller ens skriva in den i det nuvarande livet, eftersom det är en ren dimension av tillvaron (Dag-pa'i zhing-khams). Det kan inte ses lätt med det ordinarie köttsliga öga som Iran eller Centralasien eller ens Tibet kan. Utan helt enkelt därför att vi dp inte se det finns inga bevis att det inte finns, för det är vyn i Lokayatas eller materialister.
Den Bonpo hänsyn dolda land Olmo Lung-ringen finns i "gZer-MIG" och "gZi-brjid". Där förklaras att Olmoling är fysiskt kastrull med vår värld och är inte en imaginär heliga landet eller en himmelsk ren rike som Sukhavati eller Dewachan (BDE-ba-kan) av Buddha Amitabha. Symboliskt Olmo Lung-ringen är den geografiska, psykiska och andliga centrum för vår värld av Jambudvipa (dzam-bu'i Gling) och i mitten ökar heliga berg nio nivåer, som kallas Yungdrung Gutsug (g.yung-Drung DGU-brtsegs) som förbinder himmel och jord. Det är en sorts axis mundi ansluta tre plan av existens-himlen världar, jorden, och regionerna underjordens. Därför har Olmo Lung-ringen en annan ontologisk status än vanliga geografiska regioner och länder. När det gäller vår egen ålder, det är en dold mark eller "beyul" (affärsområden-YUL), otillgänglig för alla utom realiserade varelser eller Siddhas. Detta land sägs vara bebott av Vidyadharas (rig-'dzin) eller innehavare av esoterisk kunskap. Det finns på jorden, men det är inte en vanlig land eller nation som kunde observeras från en omloppsbana satellit eller siktade på en högt flygande flygplan, för den har en speciell verklighet alla sina egna. Det är i den här världen, men inte riktigt på det. Det är en del av vår fysiska geografiska världen eftersom det ligger i Tazig, men det delvis finns i en annan andlig dimension, och även om material, är det i viss mening oförgängligt och oförstörbar. När slutet av Kalpa, kommer världen att förstöras och konsumeras av eld, kommer Olmo Lung-ringen stiga spontant upp och stiga in i himlen och där det kommer att fusioneras med sitt himmelska arketyp i himlen som kallas sidpa Yesang ( SRID-pa ye-Sangs). Olmo Lung-ringen är verkligen den oförgängliga heliga landet.
Olmo Lung-ring eller Shambhala, denna oförgängliga heliga land, vilket är den andliga världens centrum fanns på jorden redan från början av den mänskliga rasen. Det var den plats där de himmelska gudar klart ljus ("OD gsal lha) härstammar från himlen till jorden för att ta upp inkarnation som människor och ensoul de fysiska kroppar som hade utarbetats för diem. Sedan den tiden början har Olmo Lung-ring varit helgedom visdom och behållaren av de högsta mystiska läror förs ner från ovan. Alla invånarna i detta land har angett på vägen till upplysning, och därför är det sägs vara landet av Vidyadharas bortom Himalaya, omtalas i Puranas och andra forntida böcker i Indien. Denna mystiska land i mitten har varit känd av olika namn i olika gamla traditioner över hela världen.
Herren Tonpa Shenrab var född en prins i Olmo Lung-ringen cirka 18.000 år sedan (16.017 f.Kr. enligt den traditionella Bonpo räkenskapen) och han kom därifrån, passerar barriärer av varma torra öknar och iskalla glaciala berg, besöka kortfattat Zhang- zhung och Tibet. Efter hans parinirvana (i 7817 f.Kr.), Lung-ringen hans regeringstid i Olmo följdes av en successiv linje av adepter eller initiera-präst kungar (riggar-ldan) som även i dag är väktare och förvaringsinstitut för den eviga visdom traditionen. Således Olmo Lung-ringen är inte bara ett jordiskt paradis fyllt med skinande vita städer, flera i våningar tempel och palats, frodiga trädgårdar och lundar nöje, men en dold helgedom Gnosis som håller en dyrbar skatt av största pris, högsta Secret. Detta är den exakta kunskapen om vilka vi verkligen är, varifrån vi har kommit och vissna vi gå. I mystiska termer är det hemliga helgedomen gömd i hjärtat av varje levande varelse, platsen för Buddha.
Detta land var den ursprungliga källan Yungdrung Bon och i senare tider de vise i Tibet ofta gick till till Olmo Lung-ringen på jakt efter dessa dyrbara läror. Det sägs att de fortsatte mot nordväst från Mount Kailas i Zhang-zhung och reste för dubbelt så långt som Kailas är från staden Shigatse i centrala Tibet. I exakta geografiska termer, skulle detta sätta dem bortom Pamir i Sogdiana. Även om inga guideböcker till Olmo Lung-ringen är nu bevarade bland Bonpos, såsom förekommer bland tibetanska buddhister, tycker die berömda "Shambhala'i lam-ylG" den tredje Panchen Lama (dPal-ldan ni-shes, b.. 1739 ), skulle till 1959 Bonpos fortfarande anges på pilgrimsfärd till det mytomspunna landet, även om ingen återvände till Tibet för att berätta sagan. De hade passerat genom grindarna till en annan värld. Trots fromma Bonpos ber fortfarande att återfödas i den mystiska mark i centrum.
Enligt Bonpo profeterar, några 1200 år från nu, när andliga värden minskar och religion är nästan utrotad i omvärlden kommer en kung och en lärare ur Olmoling för att återuppliva de andliga läror Yungdrung Bon i världen. Även om "gZi-brjid" specifikt identifierar Olmoling och Shambhala, varken i "gZi-brjid" eller "gZer-MIG" är det någon omnämnande av Armaggedon eller climactic striden mellan krafter Mlecchas från väst och de krafter Shambhala leds av Kulika Rudrachakrin som finns i den buddhistiska recension av "Kalachakra Tantra". Den Bonpo kanon har också en variant recension av denna "Kalachakra Tantra", men det sägs vara ofullständig, och det klassas som Kriya Tantra stället Anuttara Tantra, vilket är fallet i den buddhistiska systemet.
I antika och medeltida tider, och även i modern tid har det funnits ihållande rykten om en hemlig brödraskap upplysta eller Vidyadharas, som har stor kunskap och makt, som i ett avlägset hörn av Centralasien, bevara den forntida visdomen som uppenbarades i början av den mänskliga rasen. Denna visdom ursprungligen kom från bortom stjärnorna, samma himmelska hem som de mänskliga andar nu omfattar mänskligheten övergått till jorden för att inkarnera i kroppar av jordiska kött. Men denna mystiska mark vid centrum där gudarna 1:a härstammar förblir ständigt dolt die profana ögon dör andligt omogen och dör bara nyfiken eftersom utan en rening av individens oren karmiska vision, dö mark i centrum förblir omärklig att dö vanliga köttsliga öga. Att skåda denna dimension, dö individ måste ha ren vision (Dag snang) och öppna en visdom öga (ye-shes Kyi spyan). Vanemässiga tankar och förutfattade meningar tillstånd hur dör individen uppfattar verkligheten. Ens oren karmiska vision (las snang) ärvt från tidigare orsaker och konditionering skapar snedvridningar in die dimension av verkligheten och slöjor dör ljus som är naturligt att det Utövaren måste gå längre än en mentala konditionering och en s konventionella modeller av verkligheten, så att man ser att dö världen från ett annat perspektiv, en som förnekar inte makt vision och kreativ fantasi.
Om en upptäcktsresande som befinner sig i en avlägsen region, men saknar denna rena vision och dö diskriminerande öga visdom, där oavsiktligt snubblar på denna mytomspunna land, skulle han bara se en dammig vindpinade torra plan omgiven av ödsliga berg. Han skulle skåda en ingenting att anmärka på karga landskap, inte dö doftande floder och lummiga trädgårdar och lundar nöjet paradiset. Även om var att komma över en del av die invånarna i detta land, skulle han bara se ett fåtal nomader som lever i en smutsig fattig läger, och misslyckas med att känna igen där han hade kommit i verkligheten, skulle han trycka på annat håll och för alltid missar hans märke. Endast en Siddha eller adept skulle känna igen die tecken och landmärken. Olmo Lung-ringen finns i en dimension parallell till vår egen konventionell verklighet, men av den anledningen att det är inte mindre verklig. Hemlighållande och osynlighet Olmo Lung-ringen till ordinarie syn är inte bevis på att det inte finns så argumentera Bonpo lamorna.
Enligt Bonpo tradition intar Olmo Lung-ringen helt en tredjedel av vår värld redan nu, och ligger nordväst om Tibet. De Bonpo texter talar vidare om de tre portaler eller dörrar av Zhang-zhung och några av dessa texter hävdar att Tazig är mitt dörr (SGO bar-ma). Enligt Lopon Tenzin Namdak är ytterdörren (SGO phyi-PA) Zhang-zhung själv, den mellersta dörren (SGO bar-ma) Tazig, och den inre dörren (SGO phug-PA) är Olmo Lung-ring. Från den innersta gate utåt detta representerar rörelsen eller utveckling av undervisning Yungdrung Bon i den yttre världen och särskilt Tibet. På den tiden Tazig sades ha varit bebodd av "Stag-gzig Hos riggar", den kungliga ras (rgyal riggar) av "Hos" eller perser (den kinesiska "Hu"). Men i ett ännu tidigare tid folket hörde till stammen av "rGyal-bu" sak-ge ". Och i "Ma-rgyud" finns berättelsen om kejsaren Gyer-wer av Tazig som styrde det mesta av den kända världen.
I Bonpo texter land Olmo Lung-ringen sägs vara uppdelad i fyra koncentriska regioner: det inre området (nang Gling), den mellersta regionen (bar Gling), det yttre området (phyi Gling) och gränsområdet ( mtha1 Gling). De inre och mellersta regionerna består av tolv distrikt eller öar (Gling), det yttre området av sexton, och de angränsande grevskapen också tolv. Dessa regioner och distrikt (Gling) är alla sepepared av floder och sjöar och innanhav. Den innersta regionen har formen geografiskt en åtta kronblad lotus blomma och himlen ovanför det motsvarar formen av ett hjul eller chakra av åtta ekrar.
I centrum av denna innersta mark stiger den heliga nio storyed hakkors berget Yungdrung Gutseg (g.yung-Drung DGU-brtsegs), en kristall monolit i form av en pyramid.Dessa nio våningar eller nivåer av det heliga berget betyda Nio sätt att Bon (theg-pa kanten DGU) i vilka läror som leder till befrielse och upplysning klassificeras. I Bonpo kosmologiska systemet, är antalet nio särskilt viktigt och betydande. När det gäller Mandala utgör det centrum och åtta riktningar, kardinal och mellanliggande. Från jordytan uppåt finns nio faser eller nivåer av himlen (Gnam fälg-pa DGU) bebos av de himmelska gudarna (lha) och nedåt finns nio successiva nether världar (SA 'og fälg-pa DGU) bebos av den Nagas (KLU) och andra Chthonic varelser. Världens berg i centrum knyter samman dessa tre nivåer av existens, himmel och jord och underjorden. Från berget adepten sätt resa fritt, stigande uppåt eller fallande nedåt till andra världar och dimensioner. Denna kosmologi delas med gamla North asiatiska shamanism. I Bonpo symbolik motsvarar svastikan eller yungdrung (g.yung-Drung) till vajran eller diamant (RDO-rje, "kungen av stenar") i den indiska buddhistiska systemet. Båda visar något som är evigt, oförstörbar och ren. Som ett adjektiv (g.yung-Drung) eller som ett adverb (g.yung-Drung du) ordet betyder evig, evigt, evigt. Som die axis mundi, är denna heliga berg i mitten oförgängliga och oförstörbar (gyung-Drung).
Landet är indelat i floder, främst nio till antalet, som rinner ut i fyra riktningar. Från foten av det heliga berget flödet fyra stora floder av särskild betydelse, som härrör från fyra fjädrar som utfärdar tillbaka från fyra stenar som har former av symboliska djur. Floden Nara härrör från en källa i ett lejon-formad sten (SEN-GE Kha-Babs) och flyter i öster. Floden Pakshu härrör från en fjäder i en häst formad sten (RTA mchog Kha-Babs) och flyter norrut. Floden Kyim-shang härrör från en fjäder i en påfågel-formad sten (RMA bya Kha-Babs) och flyter i väster. Och floden Sindhu härrör från en fjäder i en elefant-formad sten (glang-chen Kha-Babs) och flyter söderut.
Marken är fylld med ett komplext mönster av lysande städer, tempel och palats, parker och lundar nöje, sjöar och pooler bad, liksom beskrivningar av Shambhala finns i den buddhistiska traditionen. Det är verkligen ett jordiskt paradis. Runt basen av det heliga berget i mitten finns bokstavligen hundratals städer, palats och tempel, men bland dem finns fyra, som är särskilt viktiga. Till öst av berget är den glänsande vita tempel Shampo Lhatse (sham-po lha rtse). I söder är den stora palats Barpo Sogyad (bar-po så brgyad) där Tonpa Shenrab s hade levat och han föddes. I väster är palats Trimon Gyalzhad (khri-Smon rgyal-bzhad), där chefen drottning Tonpa Shenrab, Ho-za Gyalzhadma (Hos-BZA * rGyal-bzhad-ma) hade bott och där tre av hans barn var född, nämligen Tobu (GTO-bu), Chyadbu (dPyad-bu), och Ne'u-chen. Och i norr är palats Khong-ma ne'u-cnung om en annan av hans drottningar, Po-za Thangmo (DPO-BZA 'thang-mo) levde och tre mer av hans barn föddes, nämligen Lungdren ( Lung-'dren), Gyuddren (rGyud-' dren) och Ne'u-chung.
Omger denna innersta region i varje riktning är en mellanliggande region med tolv stora städer, fyra i vardera av de fyra huvudsakliga riktningar. En av dessa städer som ligger i väster är Gyalag ODMA (rgya-lag "OD-ma) där den mytomspunna kungen och lärjunge Tonpa Shenrab, Kongtse Trulgyi Gyalpo (Kong-tse" phrul Gyi rgyal-po) bodde. Han var viktigt för överföring av astrologiska och magiska läror som kommer från Mästaren. Den mirakulösa tempel uppfördes av denne kung på en konstgjord ö byggd av Rakshasa demoner i västra havet var också mycket viktigt eftersom det var här som vissa läror Tonpa Shenrab skrevs ned och deponeras för säker förvaring. Dessa texter har bevarats där tills denna dag. Denna andra området är helt omgiven av två flera koncentriska ringar, en yttre region och en gränsregion. Som sagt ovan, är dessa regioner och deras underavdelningar åtskilda av floder och andra vattendrag. Hela landet är i sin tur omgiven av ett hav som heter Mukhyud Dalwa (mu-khyud bdal-ba'i rgya-mtsho), "den breda spridningen inneslutande havet". Återigen är detta hav omgivet av en mäktig mur av snöklädda berg som kallas Walso Gangri Rawa (dbal-så gäng ri'i ra-ba), vilket gör att oförgängliga heliga landet för att vara ogenomtränglig för alla intrång från omvärlden.
Och avstigning till och från Olmo Lung-ringen kanske tas via pilen sätt (mda1 lam) som skapades av Tonpa Shenrab när han sköt en pil inifrån ringen av höga ogenomträngliga berg. Piercing genom denna fast vägg, skapade pilen en tunnel eller passage. Men att hitta denna gateway är ingen lätt uppgift, även för adepterna, för det vaktas av branta raviner och vilda mytiska bestar står sentinel vid ingången. Tunneln är helt mörkt och det tar en nio hela dagar att korsa dess längd till en värld av ljus vid dess slut. Men det har funnits de som har lyckats passera genom det i ljuset .. Inom vars territorium Olmo Lung-ringen finns sju kungliga raser (rgyal riggar) och främst bland dem är klanen Mushen (DMU-gshen) som Tonpa Shenrab härstammar. Således ordet "gshen" är också namnet på en klan, liksom termen för en sorts utövare. Förutom Mushen fanns sex mer kungliga raser eller klaner (rgyal riggar) härskande i Olmo Lung-ringen: "Hos", "Shag", "DPO", "rGya", "GTO", och "gNyan". Det finns också klasser av ministrar, köpmän, hantverkare, ofrälse, och så vidare. Alla de människor som lever i centrum och i distrikten den innersta regionen (nang Gling) talar språket de eviga Swastika Gudarna (g.yung-dning lha yi Skad). I mitten regionen (bar Gling) bestående av tolv öar eller distrikt finns åtta stora floder i olika riktningar och i dalgångarna längs dessa floder folken talar olika språk och dialekter. Det språk de inre land är att svastikan gudar här i tolv mitten landar folket talar främst och skriva åtta omvandlade språk (bsgyur-ba'i Skad), där var och en i samband med en av de åtta stora floder enligt följande:
1. "GTsang-ma lha Skad" längs Na-ra-DZA-ra floden i öster,
2. "Dag-pa lha Skad" längs Pakshu floden i norr,
3. "Samskri lha Skad" (dvs sanskrit) längs Ma-Shang floden i väster,
4. "Khri-wer lha Skad" längs Sindhu floden i söder,
5. "Hor CI phrul Skad" längs Ganga floden i sydöstra,
6. "SPOS CI phrul Skad" längs Sita floden i sydväst,
7. "Ci gung" phrul Skad "längs Seng-ga älv i nordväst, och
8. "Cung tshe 'phrul Skad" längs Serdan (gser-ldan) floden i nordost.
I mitten och den yttre land finns tio språk, som är stora och några 164 mindre dialekter. De bokstäver som används i skrift dessa språk har både stora och små former och baseras på en ursprunglig "spungs-så" eller alfabet. Dessa brev hade många olika former och det är svårt att hitta exempel på dessa alfabet i vår värld idag.
I alla händelser var alla dessa former av skrivande bygger på en ursprunglig himmelsk prototyp och inte bara jordisk uppfinning.
Således från tiden för början av mänskligheten, Olmo Lung-ring, där direkt kommunikation mellan himmel och jord har bestått fram till denna dag, har hela tiden varit en källa till kunskap, vägledning och civilisationen för omvärlden. Det är verkligen helgedomen och oförgängliga heliga landet.
Бон Домой