viglink.com

Saturday, June 30, 2012

Mirakel



Hjälteinsats Maria, 25, trodde först att babyn var död men efter att hon pressat in mjölk i munnen så började flickan ta bröstet.  HJÄLTEINSATS Maria, 25, trodde först att babyn var död men efter att hon pressat in mjölk i munnen så började flickan ta bröstet.Foto: PRIVAT

Hittade nyfödd vid vägkanten i Turkiet

Efter att den lilla flickan fått mat så öppnade hon ögonen.  Efter att den lilla flickan fått mat så öppnade hon ögonen.Foto: PRIVATMaria Kristensen med make Kent och sonen Lucas hemma i Danmark igen efter semestern i Turkiet.  Maria Kristensen med make Kent och sonen Lucas hemma i Danmark igen efter semestern i Turkiet.Foto: OLE FREDERIKSEN/EKSTRABLADET

Maria, 25, ammade flickan tills hon fick liv i sig

Maria Kristensen och hennes familj upptäckte ett litet knyte i den stekande solen vid vägkanten Turkiet.
I knytet låg en nyfödd flicka som inte visade några tecken på liv.
Maria, som är gravid, ammade babyn som sakta fick liv i sig igen.
Maria Kristensen, 25, från Danmark var på semester i Turkiet med sin man Kent Sörensen och sonen Lucas, 3 år.
När de var på väg till flygplatsen för att resa hem gjorde de ett otroligt fynd vid vägkanten i Kusadasi.
– Vi åkte i en taxi uppe i bergen när vi tittade oss omkring och såg en liten väska med någonting rosa i, säger Maria Kristensen till Aftonbladet.
De bad taxin stanna så att de kunde ta reda på vad det var som låg vid vägkanten i den omkring 40-gradiga hettan.
Paret tittade i väskan och såg att byltet var en nyfödd liten flicka. Utan att tveka lyfte Maria upp babyn.
– Först såg det ut som att bebisen var död. Hon hade ingen färg alls i ansiktet och ögonen var stängda. Hon var fortfarande blodig sedan födseln.

Kylde ner flickan

De skyndade sig tillbaka in i taxin och slog på luftkonditioneringen och blötte babyn med kallt vatten för att kyla ner henne.
– Men det fanns inget liv i henne, hon reagerade inte alls. Då tänkte jag att hon kanske behövde näring.
Maria, som är gravid och ska föda en pojke i augusti, kände att det spände i brösten.
– Så jag försökte ge henne min mjölk. Jag pressade in mjölken i hennes mun.
Till en början hade flickan inga krafter till att äta.
– Men efter ett tag började hon ta bröstet. Hon åt och åt, så jag gav henne andra bröstet också eftersom att jag inte visste om jag hade tillräckligt med mjölk.

Öppnade ögonen

Efter ungefär en halvtimme hade flickan ätit klart.
– Då öppnade hon sina ögon och tittade på mig och jag såg faktiskt ett litet leende i hennes ögon. Då visste vi att hon var okej. Vi tog av henne kläderna, hon hade mycket kläder på sig och var väldigt varm, och tvättade av blodet, säger Maria.
Runt babyns navel hade någon lindat lite papper.
– Det såg inte ut som att det var gjort på sjukhus.
Maria lade ner den lilla flickan i väskan igen och lämnade över henne till polisen.
– Först tänkte jag inte så mycket på vad det var som hände. Men när jag lämnade flickan ifrån mig kom alla känslorna på en gång.

"Kanske hennes första måltid"

Familjen är nu hemma i Danmark igen men har svårt att släppa händelsen i Turkiet.
– Jag kan inte glömma det som hände. Eftersom att jag själv har en bebis i magen så har vi varit på sjukhuset för att kolla så att allting var bra då jag är väldigt stressad och inte sover ordentligt på nätterna. Jag hoppas att det kommer bli som vanligt snart igen.
Den lilla flickan som Maria antagligen räddade livet på i Turkiet befinner sig nu på ett barnhem.
– Jag har fått nya bilder från barnhemmet på flickan. Hon ser ut att må bra. På sjukhuset sa de att hon kan ha legat där i bergen en hel dag. Det var tur att vi körde förbi och jag hade tur som kunde ge henne mjölk. Det kanske var hennes allra första måltid, säger Maria Kristensen.

Amulet Crystalium large



CHF21.00

No comments: