viglink.com

Sunday, October 21, 2012

Lite historik om Samhain/Halloween...


Lite historik om Samhain/Halloween...

Bara lite smått och gott...

Ja, det var väl på Irland som det hela började. Från början var det rovor som man gröpte ur och sedan satt ljus i. Ja, ni känner väl till legenden om Jack o´Lantern? Han som som sålde sin själ till djävulen. Han blev blev varken insläppt i himlen eller helvetet och irrar omkring med en lykta i en kålrot/rova. Ungefär nåt sånt. Det finns många olika varianter...

Halloween, som man oftast kallar det nu för tiden, började redan på 1840-talet på Irland, med ursprung från den uråldriga förkristna keltiska nyårsfesten Samhain, som firades med en markering att sommaren är slut och vintern börjar. Det var under Samhain som de döda återvände tillbaka till jorden. Man trodde att spöken, häxor och annat "oknytt" var extra aktiva den natten.

För att skydda sig mot ont så tände man eldar och så urholkade man rovor som man satte ljus i, och offer gjordes till andevärlden och gudarna för beskydd. Ja, att man klädde ut sig var kanske ett sätt att smälta in bland fienden.

Guden Samhain, om han nu har funnits...ni vet ju hur det är med gudar. Finns inte mycket skrivet om honom.  Men nånstans har jag läst att Samhain var namnet på dödsguden i den keltiska tron. Möjligen var han behornad...

Lite snabbt: Så tog irländare med sig seden till USA på 1800-talet, å sen utvecklades högtiden sakta men säkert till hur den är idag. Rovorna bytters ut mot pumpor, (ååå, pumpor...I like). Till Sverige kom traditionen ordentligt under 90 -talet...å jag föll för den direkt.

Jag har berättat det här förut. För hundra år sen, eller ja det känns i alla fall så, när mina grabbar var små, då hade min mor köpt en stooooor pumpa till oss. På den tiden var inte Halloween så utbrett i Sverige...det var nog för hundra år sen i alla fall...haha. (Nej då, detta var under 90-talet, då Halloween började introduceras i gamla Svedala). I alla fall, både jag och grabbarna tittade storögt på när min far bar in den enorma pumpan till oss. Sen så ritade grabbarna läskiga ögon och tänder på dem, vi fattade inte då att man skulle gröpa ur den och skära i den...haha. Sen så satte vi stolta ut den på trappan och beundrade vårt mästerverk. Tror nog att vi var ganska så ensamma om att ha en pumpa på verandan på den tiden och det var väl då grannarna fick bevis på att vi var lite småtokiga.

Lite snabb fakta om pumpan:

Kommer urprungligen från USA
Kom till Europa under 1500-talet
Är oftast runda och med orange färg (men det finns andra varianter)
Innehåller c-vitamin
Kan väga upp till 500 Kg
Världens största pumpa vägde 691 kg. (2007, och jag tror det rekordet står fortfarande)
Tillhör gurkväxter

Den oranga färgen står för ljuset och den svarta för mörkret. Och jag måste erkänna att jag blir väldigt påverkad utav färger när det gäller våra högtider. Är det samma för er? Generellt sett. Nu ska allt vara orange å svart, och vid julen ska allt vara rött och grönt, påsken gult å lila. Ja, jag tror ni fattar....
Svart: Skyddar mot negativa energier. Står för beskydd av onda ting och avslut.
Orange: Den soliga och ljusa färgen står för livsglädje och förmedlar lycka och positiv energi.
 
Men detta kanske ni redan visste...


No comments: