viglink.com

Thursday, October 25, 2012

Ovillkorlig Kärlek. Vad betyder det?





Ovillkorlig positiv uppmärksamhet är det mest uppbyggliga och utvecklande vi kan få och ge varandra. Då får vi bekräftelse på att vi är värdefulla för dem vi är, bortsett från våra färdigheter och våra prestationer. Jag är bra som jag är! Vi känner oss unika och kan slappna av.



Ibland upplever människor en brist på ovillkorliga bekräftelser, men vågar inte be om dem. Då ska vi komma ihåg att bekräftelsen inte på något sätt är mindre värd för att du ber om den. Kanske ser inte din partner eller dina vänner ditt behov, men är inte sena att tillmötesgå dig om du bara berättar. Det är inte alltid så lätt att vara medmänniska och ge sina nära och kära allt de behöver. Ibland behöver vi bli påminda. Det kan vara så enkelt som att du säger till dina barn: ”Snälla krama mamma en stund, jag är så trött idag.” eller till din partner: ”Stäng av tv:n är du snäll och promenera en sväng med mig. Jag behöver få hålla om dig och prata lite grann”. Svårare än så behöver det inte vara att be om positiv uppmärksamhet, men det kan göra underverk för vårt välbefinnande.



Klicka dig gärna vidare och se Youtubefilmen där Eva Sanner, terapeut, författare och journalist, pratar om ovillkorlig kärlek.







(Texten är tagen från boken Skapa en kärleksaffär till livet, Heléne Nord, 2007.)

www.haeu.se/2012/.../att-visa-ovillkorlig-karlek-vad-betyder-d...

No comments: