viglink.com

Saturday, August 4, 2012

Hälsoblogg med fokus på Levande Föda - PERFECT HEALTH 101

Hälsoblogg med fokus på Levande Föda - PERFECT HEALTH 101

Mer Om Huvudpersonen Bakom PH101 Huvudpersonen bakom Perfect Health 101 är Barbara Piechocinska. Hon är en alternativ terapeut. Hon har främst arbetat med personer med andningssvårigheter. Det här är lite av hennes historia och bakgrund:




Jag växte upp med en vanlig kokt kost med djurprodukter och kände aldrig riktigt att jag hade behov av att fundera över hälsa. Jag trodde att sjukdomar var som olyckor som vissa råkade ut för och att läkare och sjukhus skulle hjälpa till om det behövdes.



När min mamma insjuknade i cancer började min bild förändras. Till min förvåning märkte jag att hon blev sjukare efter behandlingarna och av bieffekterna än av själva sjukdomen. Förutom de vanliga hemska bieffekterna av strålning och cytostatika drabbades hon av allt från en framkallad hjärtinfarkt till blodförgiftning. Det kändes konstigt.



Jag började undersöka saken och insåg att hon inte alls hade en förfärlig otur. Det som hände henne var vanligt. Ungefär hälften av oss kommer att nångon gång under vår livstid att utveckla cancer.



Det som förbluffade mig, när jag fortsatte att undersöka orsakerna till många av våra dödligaste sjukdomar, var att vi har förmågan att förebygga de flesta av de mycket effektivt. Men ingen berättar det för oss.



En huvudfaktor är maten. Men det handlar inom om att bara äta lite mer grönsaker och kanske byta ut kött mot fisk någon gång in veckan. Det handlar om att äta en lågfetthaltig växtbaserad kost som till största delen är levande föda.



Det finns läkare och terapeuter som regelbundet botar och får våra kroniska sjukdomar att gå tillbaka genom att ordinera den kosten. Resultaten är klara (läs här om diabetes, hjärt-kärlsjukdomar, cancer). Mycket av den här kunskapen har funnits länge. Redan på 40-talet försökte till exempel en läkare, som lyckades bota 50% av alla cancerpatienter som var i terminalt skede (det vill säga dödsdömda av den vanliga sjukvården), att sprida den informationen. Hans artiklar refuserades, hans uttalanden inför kongressen i USA tystades och han förlöjligades och motarbetades kontinuerligt.



Det är svårt att nå ut med den här informationen till allmänheten. De flesta vill inte heller tro att den kosten som de har blivit rekommenderade av samhället som en "hälsosam" kost är en av de största orsakerna till lidande och död.



Själv känner jag att den här informationen har öppnat en helt ny värld för mig. Det är en värld där jag själv kan styra över hur jag mår till vardags och jag kan dramatiskt minska riskerna för att drabbas av kroniska sjukdomar. Det har verkligen varit en intressant upplevelse att lägga om min kost och snart känna vilken otrolig skillnad det gör för hur jag mår till vardags och upplever min omgivning.



Jag känner mig klarare, lättare, fylld av energi och fri att skapa min vardag som jag vill ha den. Men visst önskar jag att jag hade haft tillgång till den här kunskapen tidigare. Då hade kanske min mamma fortfarande varit vid liv.



Därför har jag nu skapat den här sidan. Den är till alla som just nu befinner sig i en situation där de lider av någon kronisk sjukdom och till alla som vill ta sitt liv i sina händer och leva i frihet och hälsa.

Barbara Piechocinska.

No comments: