25 mar 2013
Av Adam Cantor , MS LAC
Gästförfattare för Wake Up World
Varje akupunktör har en historia, en berättelse om hur denna gamla medicin gynnat dem eller en nära anhörig. Personligen fann jag akupunktur genom kampsport. Jag var alltid dras till spänningen i det hela, men skulle aldrig ha drömt att det skulle en dag påverka min valda karriär. Det spelade ingen roll hur många filmer jag såg eller böcker jag läst om möjligheten att påverka qi, ingenting kunde ha förberett mig för vad som skulle genomsyra den dagen hade jag min första akupunktur behandling och vad som skulle följa.
Medan träning i kampsport en dag var jag knät i revbenen, riva lite costal brosk. Jag hade uthärdat otaliga utbildning skador under åren men detta var särskilt frustrerande eftersom det gjorde det svårt att andas, och en nysning var helt olidlig! Min läkare var ingen hjälp, vilket tyder på förlängd sängläge och NSAID. Lyckligtvis var en av herrarna jag tränade med en akupunktör som föreslog jag betala honom ett besök. Tveksam men ändå fascinerad gick jag. Vad som följde var en akupunktur session som involverade nålar, gua sha, och tillämpningen av växtbaserade liniment.Upplevelsen lämnade mig förvånad, jag var nästan helt tillbaka till det normala! Jag visste genast att vad jag just upplevt, var det för mig. Strax efter att jag var inskriven i akupunktur skolan.
För många kan begreppen krig och medicin verkar i strid med varandra, men de två har varit intimt förknippad i tusentals år i Kina. I själva verket, flera komponenter i kinesisk medicin, såsom ben inställning och aktuella naturläkemedel faktiskt raffinerats under tider av strid. Det är självklart att den armé som kunde behandla och läka sina soldater mer effektivt än deras motståndare skulle ha fler män på slagfältet. Sträcker sig emellertid förhållandet mellan läkemedlet och krigföring långt utöver behandling av akuta traumatiska skador.
Utbildning i kampsport ger en djupare titt inuti, en möjlighet att etablera nya nervbanor som skapar en ökad känsla av självkännedom och självkontroll. Akupunktörer använder sin kropp i varje behandling de utför, särskilt under medicinsk massage (Tui Na). Som sådan måste vi lära oss att bli tillräckligt insiktsfulla om hur den mänskliga kroppen rör sig och funktioner för att säkerställa den mest effektiva behandlingen är möjligt samtidigt värna vår egen fysiska välbefinnande. En överlägsen kliniker någon sort (MD, ND, DO, LAC, etc) är akut i samklang med hans / hennes egen kropp och använder den kunskapen för att bättre förstå, diagnostisera och behandla andra. Brist på självinsikt sätter utövaren i riskzonen för postural eller förslitningsskador samt uppenbarligen kvävande sin förmåga att förstå sina patienter. Däremot kan precis samma kan sägas om någon, den nyblivna mamman som skadar sig själv plocka upp sitt barn hela dagen eller mannen som drar ryggen ut skotta gångväg. Även om vi alla benägna att drar och stammar, de av oss som har en större förståelse för korrekta mänskliga mekanik är bättre rustade att hantera dessa situationer, minskar och eventuellt även mildra sådana risker.
Vidare utvecklar den taktila känslighet och kinestetisk medvetenhet en från bruket av kampsporter (särskilt de interna konst) vårdar attribut direkt att överföra till den läkekonsten. Detta hjälper det möjligt för utövaren att förnuft och Intuit genom deras instrument (t.ex. en akupunkturnål) och in i patientens kropp, ytterligare hjälpa skillnad mellan typ och kvalitet av vävnad samt gör det lättare att komma i kontakt med patientens energi eller qi svar. Samma känslighet gäller även om inte mer vid palpation (undersökning via röra) av kroppen.
Några andra fördelar med träning i kampsport är ökad kropp enhet och glapp, viktigt för den subtila muskelkontroll krävs för hantering av verktyg och instrument samt rätt teknik vid medicinsk massage.Mindre uppenbara attribut inkluderar, men är inte begränsade till mental fokus och disciplin, egenskaper direkt tillämpliga på alla områden för studien men särskilt viktigt för uppmärksamhet på detaljer och förmåga att dechiffrera information snabbt, till exempel ofta komplexa utbud av symptom patienter närvarande.
Studiet av kampsport är en livslång strävan, en med oändliga nivåer av självinsikt och självrannsakan, men även en nybörjare kan uppleva stora fördelar från sin studie. Förståeligt dock kampsport är helt enkelt inte för alla och det är viktigt att notera att det finns flera andra ämnesområden som kan ge liknande, om än inte lika insikt dem själv: är qigong, yoga, gymnastik och dans några utmärkta exempel .
Även om min kropp är annorlunda än din och din från alla andras, kan den mänskliga kroppen endast kan röra sig på så många sätt och utveckla egenskaper men hittills. Som sagt, desto bättre du förstår dynamiken i mänsklig rörelse, ju djupare du kan förstå din egen kropp i tid och rum. Sinne, kropp och själ smälter samman i den överlägsna kliniker men också i mer intuitiv individen och kampsport är en klassisk och tidlös medel för att nå denna förening.
"Att veta andra är intelligens, veta själv är sann visdom. Mastering andra är styrka, mastering själv är sann makt "~ Lao-tzu från Tao Te Ching
Tidigare artiklar av Adam
Om författaren
Adam Cantor är en NCCAOM nationellt certifierad akupunktör som har studerat i USA, liksom Kina, på några av de mest prestigefyllda högskolorna i Asien och orientalisk medicin. Han kombinerar olika former av kinesisk medicin med en modern förståelse av människans anatomi och fysiologi för att hjälpa sina patienter att uppnå hälsa och välbefinnande. Adams filosofi härrör från hans uppskattning av skönheten i kinesisk medicin och dess inneboende förmåga att behandla hela människan, kropp, själ och ande, tillsammans.
Adam äger och driver Sinne Akupunktur Body Medicine i Glen Head, NY, och är också närvarande i samband med NYU Langone Medical Center Rusk Institute of Rehabilitation Medicine i Manhattan, New York. Om du vill veta mer besök: www.mbm-acupuncture.com
 
Snälla hjälp stödja utvecklingen av WuW genom att handla via våra internationella Amazon länkar och få upp till 70% rabatt på utvalda produkter. USA - Kanada - Frankrike - Tyskland -Sverige
 
Tyckte om att läsa den här artikeln? Anmäl dig för att få Wake Up världens e-postuppdateringar.
Vi respekterar din e privatliv