viglink.com

Sunday, April 14, 2013

Vänlighet Dominos


Jag gjorde en online intervju med CNN nyligen att handlade om vänlighet.
En av de frågor de frågade mig var om dominoeffekt av vänlighet och vad det betyder för oss. Eftersom jag var mycket ung har jag haft en stark övertygelse om att en liten grupp människor med medkänsla och vänlighet i sina hjärtan kan förändra världen.
Några av som jag plockade upp bara genom att titta på min mamma. Hon har alltid varit den snällaste person jag vet och jag brukade se hur hennes vänlighet skulle sätta ett leende på människors ansikten, och då skulle jag märker hur det skulle påverka dem nog att de skulle sprida sin gott mod till andra.
Jag antar att jag alltid var ämnad att vara involverad i vetenskap på ett eller annat sätt. :-)
Som barn jag intuitivt hade denna idé att om fler människor var vänliga vi skulle göra världen lyckligare. Som vuxen har en av mina drivkrafter varit att hitta övertygande vetenskapliga bevis som visar oss hur fantastiskt vi är och hur vi verkligen kan förändra världen genom vänlighet.
Tänk på dominoeffekt av vänlighet som domino uppradade alla upp. Om du trycker den första domino det sätter igång en kedjereaktion och resten av dem falla ner också. Vänliga handlingar är så. När du är snäll mot en person gör de verkligen bära dina goda agera framåt.
Det är lustigt hur vi söker vetenskapliga belägg för denna typ av sak att bekräfta sin sanning när sanningen är i själva verket rätt framför dig, i laboratorium i ditt eget liv.
Hur man känner när någon hjälper dig ur en klibbig situation? Relief, kanske? Lycklig?Upbeat? Det är sannolikt en positiv känsla av något slag. Du kommer att känna i gott mod.Och det är nästan säkert att du klarar att gott mod på.
Jag skulle gissa att många av er läser detta just nu, när någon har hjälpt dig, har hjälpt någon annan ut kort därefter.
Jag tror att vi är fast i vänlighet. Det är inbäddad i det mänskliga genomet, denna tendens hand om varandra, att hålla utkik efter varandra, för att göra livet som lite mer bekvämt för varandra. Ja, det finns alltid undantag. Vi kan också vara självisk. Vi kan vara båda sakerna. Men jag skulle säga att det är mest livserfarenheter, social miljö och stress som molnet våra naturliga tendenser att vara snäll.
Elizabeth, min partner, påpekade en gång för mig som vår flygning tog fart på en mycket molnig dag, som så småningom planet kommer att stiga över molnen till en plats där solen alltid skiner. Hon var också med hänvisning till ett samtal vi hade om vänlighet och om människor är naturligt varmhjärtad eller inte. Vi enades om att molnen kan dölja människors naturliga jag. De har verkligen fördunklat min naturliga själv vid olika, svåra tider i mitt liv. Kanske den utmaning vi alla står inför vid olika tidpunkter att se igenom dessa moln och märker den riktiga personen inuti, precis som om vi skulle hoppas att andra kan förlänga samma till oss när vi inte riktigt själva.
Jag har märkt att när jag gör detta, ganska ofta personen snabbt ändrar sitt beteende. Det är som du retas annan aspekt av dem bara genom att märka vad som finns på insidan.
Min vän David Hayman (Den skotska skådespelaren) sätta komiskt det på ett annat sätt.Det var med hänvisning till någon som arbetat i välgörenhet kontor " Spirit Aid Foundation ", en välgörenhetsorganisation som David & jag och några andra vänner grundade redan 2001. Flickorna på kontoret hade beskrivit denna person som en "kaos agent", någon som verkade få kaos och konflikter överallt han gick. Jag hade köpt in denna beskrivning en dag när jag observerade några känslomässiga blodbad på kontoret.
David omedelbart ställa mig rak och instruerade mig att jag skulle påminna mig själv om att denna person var faktiskt en Guds ängel. Jag höll mitt huvud i skam när jag insåg hur jag hade förlorat min egen medkännande centrum fokus, innan David tillade, " Han är bara skickligt förklädd till en en ** hål . "
Frågan är dock vilken del är du villig att se när du konfronteras med en sådan "ängel"?Eftersom den del du fokusera på är den del som du får det mesta av.
Jag påstår inte att allt kommer att bli helade genom denna enkla förskjutning av fokus. Låt oss ha lite sunt förnuft. Men jag säger att det är långt fler gånger än du tror att en sådan förskjutning av fokus kan och kommer, göra en positiv skillnad.
Du kan vara en vänlighet domino utan att egentligen ha fysiskt gjort något, bara genom att ändra ditt sinne.
Du kan också vara en vänlighet domino när du hjälper de behövande omkring dig, eller genomföra små vänliga handlingar under hela din dag. Och jag kan garantera att med varje slag agera du gör, även de som verkar enkla och nästan obetydlig för dig, kommer många andra domino faller och du kommer aldrig ens veta.
Konsekvenserna av varje handling av vänlighet resa långt och brett, flera liv kan beröras av det som började som en enkel hjärtligt komplimang, eller en liten hjälpande hand, eller ens till priset av en kopp kaffe.
Varje dag i våra liv ger oss många möjligheter att vara den första domino. Vänligen underskatta inte hur många dominos falla när du hjälper någon.
Vi var göra positiva vågor i världen varje dag! Vi bara allmänt inte märker. Så ta ett andetag, räta upp dig själv och sedan gå ut och förändra världen.
Slutnoter :
Om du vill veta mer om Spirit Aid Foundation, eller ens göra en donation för att hjälpa med det humanitära arbetet, vänligen besök hemsidan, www.spiritaid.org.uk  begår Spirit Aid 100% av alla donationer till humanitärt bistånd.

No comments: